Wednesday 19 December 2012

Pengorbanan hati


Macam dah lama tak menangis. Tak perlu pun menangis.
Tiap kali nak menangis mesti teringat ayat abang.
"Nanti muka nampak suram je kena selalu happy"



Kalau nak menangis je mesti nanti orang tu kata "cengeng"
Kalau nak menangis je mesti teringat ayat abang.
"Jangan menangis, nanti susah nak matang"


Alhamdulillah tak menangis pun cuma.. *senyum* merindui orang yang jauh di mata beratus kilometer jaraknya. Baru dekat dalam Malaysia belum dekat LONDON ke, ish kalau dekat sana tak tahu apa jadi dekat diri sendiri. 

Contact dalam handphone, jumpa tu jarang juga. Kalau tak balas selalu cakap dalam hati "Busy tu
sambil letak phone dekat sisi *senyum* Bila rasa macam sekejap sangat selalulah cakap dekat hati 
"Penat tu bagi dia rest"





Dugaan tu sentiasa ada. Jangan layankan sangat, Syaitan tengah mengoda kita untuk rosakkan semua benda. Jadi selalu istifar walau rasa terkilan atau sedih macam mana pun. Istifar, sabarkan hati. Tak apa, belum ada ikatan memang macam ni ragamnya. Bila dah ada ikatan InshaALLAH lebih bahagia.


"Baru dugaan kecil belum yang besar lagi"

Selalu juga ingatkan diri macam ni, kita kena selalu beringat yang baik datang dariNya dan yang buruk datang dari diri kita sendiri. Manusia itu mudah terkecil hati, jadi didiklah hati itu supaya lebih kuat dari semalam. Pupuk sifat2 yang baik. Buang segala perasaan tak puas hati, negatif dan sebagainya. Bila rasa diri macam nak terlepas cakap benda yang tak sepatutnya yang kemungkinan memberi risiko, lebih baik kita ambil masa sendiri menenangkan diri. Jangan buat pasangan kita menangis, JANGAN :)

Dan..tak salah kalau kita sentiasa tunjuk bahawa kita saling sayang antara satu sama lain. Selagi benda itu tidak menaikkan nafsu ke atau selangkah ke arah maksiat tak apa rasanya kan? *maaf andai salah* 





Gentleman, please take this things seriously. Which part?
Starting from SAYU and the ending of La tahzan Innala Ma'ana.


Sayu bila nama panggilan jarang sangat dipanggil. Rasa macam hilang sesuatu dalam perhubungan sebab panggilan pun merapatkan kita lagi. Hati perempuan memang akan terkilan bab ini sebab bagi mereka benda ni penting sangat tapi tak mengapalah, mengalah demi orang yang kita cinta. Kadang2 benda kecil tu impak dia besar juga. Jangan lupa cakap pada hati "Perkataan tak melambangkan perasaan" Kemudian sebut La tahzan Innalaha ma'ana


Sentiasa berwaspada dalam percakapan.

HMMM... Banyak juga yang aku belajar dan aku bangga dah tak ada air mata yang keluar.. Walau aku tahu hati ini terkadang menangis juga.. Jangan tunjukkan selalu.. Belajar dan disiplinkan hati kita. Belajar bersendirian untuk mematangkan cara pemikiran dalam perhubungan. 

Apa pun perasaan sayang kasih dah cinta tu tak akan wujud kalau sebelah pihak yang memberi. Tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi. Jangan selalu mengadu secara direct, guna kaedah reverse psychology. Guna kaedah lisan. Kita perlu bagi hint dengan pasangan kita yang kita tak selesa dengan semua ni. Jangan terus direct cakap tak suka, tak selesa sambil baling periuk belanga. 


NO NO girls watch your manner please. 

Bila kita lain, percayalah si dia akan fikir kenapa kita macam tu dan dia akan fikir apa salah dia. 
Ingat jangan terus serang. Fikirlah. *senyum*





Alhamdulillah, aku dah tak mudah melenting. 

Syukur aku mampu struggle dengan diri sendiri walau tanpa sokongan sekalipun. Hati aku kuat. Nekad untuk berubah. Alhamdulillah syukur aku mengotakan janji. 



Assalamualaikum..

3 comments:

Dyla chia said...

sweet nye dia... akk doa korg bahagia... amin... <3

Dyla chia said...

sentiase kuat kn semangat ea... dugaan pasti dtg... amin

Unknown said...

Terima kasih kak dyla inshaAllah Dia akan permudahkan. Yup. Dugaan sentiasa dtg. Tak apalah im still strong enough cs i do appreciate him so much :)